IVECO URBANWAY 12M CNG

Iveco URBANWAY je celonízkopodlažní městský autobus, který vyrábí společnost Iveco Bus od roku 2013. Je nástupcem modelu Citelis (výroba od r.2005).

Model URBANWAY se od svého předchůdce odlišuje novým vnitřním i vnějším designem. Změny jsou patrné zejména na předním a zadním čele vozu. Přední maska je charakteristická prolisy s hranatými světlomety doplněnými o pás LED světel pro denní svícení. Nad nimi se nacházejí kruhové ukazatele směru. Ve spodní části čela pak najdeme samostatná kruhová mlhová světla s funkcí "Cornering Lights" (doplňující osvětlení v ostrých zatáčkách). Vedle světel je dominantním prvkem na čele také prolis pro registrační značku a velké logo IVECO (jednotné nyní  i pro modely Crossway a Magelys).

Designové prvky mají i svůj praktický význam.Světla i nárzníky jsou rozděleny do více částí, aby bylo v případě drobných kolizí možno měnit jen vybrané části a ne celou masku.

Výraznou změnou je rovněž posunutí středních dveří o 75 cm blíže zadní části vozu, čímž bylo dosaženo většího prostoru pro stojící cestující. Měnila se také světlá výška v interiéru (nyní o 35 mm větší), nové je vnitřní obložení, záchytné tyče, užita jsou také sedadla s nižší hmotností. Přepracován je i systém rozvodu vzduchu. Osvětlení tvoří dva souvislé LED pásy.

Změn doznalo rovněž stanoviště řidiče. Je lépe přístupné a jeho poloha je oproti Citelisu vyvýšena, čímž je zajištěn lepší rozhled i psychologický efekt bezpečí. Kolem boků a kolen má řidič nyní více prostoru.

Zásadní prvkem jsou pak nové motory Euro 6. Dieselové pohonné jednotky používají  pro plnění emisních limitů technologii vysoce účinné selektivní katalyticé redukce (HI-eSCR), která byla vyvinuta přímo pro vozidla značky Iveco. Nebylo nutné použít systém EGR (recirkulace výfukových plynů) ani složité turbodmychadlo, což snižuje hmotnost a zvyšuje životnost motoru.

Motory CNG pak využívají technologii tzv.stechiometrického spalování a třífázové katylyzace. Rovněž patent společnosti Iveco.

Urbanway je vyráběn v délkových kategoriích 10,5, 12 a 18 metrů. Pro dieselové vozy jsou určeny motory Tector 7 a Cursor 9. Motor Tector 7 o výkonu 210 kW a objemu 6,7 litrů je základem pro Urbanway 10,5 m, stejně tak jím lze vybavit standardní 12m vůz, u něj však je již možno zvolit i výkonnější Cursor 9 o objemu 8,7 litrů s výkonem 228 kW nebo 265 kW. Pro kloubový Urbanway 18 m je k dispozici Cursor 9 o výkonu 265 kW nebo 294 kW. Urbanway CNG využívá motor Cursor 8 o výkonu 213 kW (10,5m a 12m autobusy) nebo 243 kW pro kloubový CNG vůz 18 m.

Doplňme, že při použití motoru Cursor 9 jsou z důvodu optimálního rozložení hnotnosti nádrže na naftu a AdBlue umístěny na podbězích kol, v důsledku čehož muselo být odebráno místo k sezení na pravé straně u prvních dveří. U motorů Tector 7 a Cursor 8 je uspořádání sedadel na předních podbězích stejné jako u Citelisu.

Ve vozovém parku Transdev Slezsko. a.s., provozovna Frýdek-Místek, se nyní nachází 8 vozů tohoto typu. Jsou ve dvanáctimetrové verzi s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Palivo je přiváděno ze střešních zásobníků do motoru Iveco Cursor 8 o max.výkonu 213 kW. Dojezd činí zhruba 500 km. Převodovka je automatická.

6 autobusů je vyvedeno v korporátních barvách dopravce, tedy v kombinaci zelené a bílé, odstíny zelené nalezneme i v interiéru, kde nás zaujme zejména vzor potahů sedaček s logem 3ČSAD a motivy autobusů. Z dalších opčních prvků můžeme jmenovat klimatizaci řidiče či 5 integrovaných USB nabíječek, které mohou cestující během jízdy využít k dobíjení svých elektronických zařízení jako jsou mp3 přehrávače, mobilní telefony nebo tablety. Vozy jsou rovněž vybaveny dnes již obvyklým kneelingem, vnitřní i vnější informační panely jsou od firmy Bustec. Výklopná plošina se nachází u druhých dveří, naproti nimž je místo pro kočárek či invalidní vozík. Jeden vůz tohoto typu (původně předváděcí) Urbanway je pak v zelené metalíze (od 8/2020 s CVR mojeplazma.cz) a liší se např. jiným vzorem sedaček, chromovanými přídržnými tyčemi, jiným zakrytováním střechy apod. Nejnovějším Urbanwayem je vůz 2TD 4158, který má již celovozovou klimatizaci. Je vyveden v bílém laku, na bocích s polepy ve stylu jednotné vizuální identity města Frýdek-Místek využívající symboly dvou vlnovek s doplňkovým grafickým rastrem v modrobílé barvě.

Rozměry autobusu: šířka 2500 mm, délka 12000 mm, výška 3301 mm. Troje dveře, každé o šířce 1200 mm.

První Iveco Urbanway 12M CNG 9T8 1448 (nyní již 1TC 2114) vyjel na linky MHD Frýdek-Místek 23.12.2015. Nasazen je na turnus, který byl až do dubna obsluhován vozem Volvo 7000 FMB 24-50. Druhý vůz 9T8 1623 byl zařazen do provozu 1.3.2016 a na turnuse nahradil  Karosu C 954E 6T8 1297. Další dva autobusy Urbanway 12M CNG 9T8 1861 a 9T8 1862 zasáhly poprvé do provozu první dubnový den roku 2016 a na linkách nahradily vozy Citelis 7T7 6741 a Karosu B 952E 2T8 0492. Původně předváděcí vůz 5E5 9098 v tmavě zelené metalíze, který byl zařazen do provozu 28.7.2017, na turnuse nahradil Citelis 7T8 0534.  Vozy 1TI 3531 a 1TI 3532 vyjely 5.12.2017, nejnovější přírůstek 2TD 4158 se na linkách MHD objevil poprvé 22.12.2021.