NA LINKY MHD VYJEDE DVANÁCT NOVÝCH ELEKTROBUSŮ
Cestující ve Frýdku-Místku se již během září budou moci svézt po městě novými elektrobusy. Nová vozidla představil ve čtvrtek 12. 9. dopravce Transdev Slezsko a.s. zástupcům města ve svém areálu ve Sviadnově.
100% elektro = 0% emise
Nově pořízené elektro autobusy nahradí stávající vozidla s pohonem na naftu a CNG.
Konkrétně bude z provozu ve veřejných službách v přepravě cestujících vyřazeno
7 dieselových autobusů a 5 starších CNG autobusů
Rozsáhlý investiční projekt podporovaný Evropskou unií
Projekt, který je spolufinancován Evropskou unií, tak ještě silněji přispěje k přechodu
na uhlíkově neutrální hospodářství. „Náklady na pořízení nových autobusů činí téměř
155 miliónů korun, 85 % z částky je spolufinancováno Evropskou unií a 23 miliónů je
hrazeno z našich vlastních zdrojů. Projekt byl připravován 2,5 let a svým rozsahem a
rozpočtem se jedná o největší investici do našeho vozového parku v rámci celé
skupiny Transdev v České republice,“ uvádí Ing. Jakub Vyvial, ředitel osobní dopravy
Transdev Slezsko a.s. Dále k projektu dodává: „V rámci příprav jsme museli
vybudovat v našem zázemí ve Sviadnově také nové nabíjecí infrastruktury pro všech
12 nových elektro autobusů a také pro 2 již provozované elektro autobusy. Aktuálně
pro MHD ve Frýdku-Místku bude v provozu 14 elektro autobusů z celkového počtu 40
vozů nutných pro denní provoz."
Výkonné baterie zajistí dojezd 230 km na jedno nabití
K funkčnosti nových vozů upřesňuje: „Tyto nové celonízkopodlažní elektrobusy jsou
plně bezemisní. Jsou vybavené celovozovou klimatizací a elektrickým přídavným
topením. Vozidla mají pohonnou jednotku o výkonu 160 kW a jsou osazeny třemi
boxy baterií s celkovou kapacitou 411 kWh, které jsou umístěny na střeše s garancí
dojezdu do 230 km na jedno nabití. Nabíjecí systém je umístěn nad předním kolem
elektrobusu přes zásuvku CCS Combo 2. Všechny nové městské autobusy jsou díky
naší dobré spolupráci se zástupci vedení města opět v typickém frýdecko-místeckém
designu.“
„Těší mě, že obyvatelé budou moci cestovat po městě moderními elektrobusy, které
jsou nejen pohodlné, ale zároveň zcela ekologické, protože neprodukují žádné emise.
Lidé tráví v hromadné dopravě čas na cestách do práce, do škol a je důležité, aby se
v ní cítili příjemně. Nové elektrobusy jsou klimatizované a doplněné prvky
v nejvyšším možném standardu, například připojením k WIFI, systémem hlášení pro
nevidomé a novým typem odbavení pomocí QR kódů. Občané mohou i nadále počítat
s dotovanou MHD za 1 korunu, v projektu pokračujeme i nadále,“ uvedl primátor
Frýdku-Místku Petr Korč (Naše Město F-M).
Druhý největší projekt výrobce v ČR v roce 2024
Významnost dodávky potvrzuje také samotný výrobce: „V celkovém součtu se již jedná
o 26 elektrobusů, které SOR dodal pro skupinu Transdev ČR od roku 2017. Dodávka
vozidel ENS 12 - elektric pro MHD F-M je druhým největším projektem na území ČR
v roce 2024 pro naši společnost. Pevně věříme, že i do budoucna hlavně v oblasti
městské hromadné dopravy bude těchto projektů nadále přibývat,“ uvádí Ing. Filip
Murgaš, PhD. - jednatel a obchodní ředitel společnosti SOR Libchavy spol. s r.o.
ELEKTROBUS SOR ENS 12 (NS 12 electric)
Tyto nízkopodlažní elektrobusy jsou plně bezemisní s elektrickým přídavným topením. Vozidla mají
pohonnou jednotku o výkonu 160 kW a jsou osazeny třemi boxy baterií s celkovou kapacitou 411 kWh,
které jsou umístěny na střeše s garancí dojezdu do 230 km na jedno nabití. Nabíjecí systém je umístěn
nad předním kolem elektrobusu přes zásuvku CCS Combo 2, tedy kabelem. Součástí celé dodávky je
i nabíjecí stanice ke každému vozidlu,
Technická data:
• Vozidla jsou o délce 12 m / ve třídveřovém provedení
• Kapacita elektrobusu: 32 sedících + řidič / 50 stojících a dvě místa pro kočárek nebo invalidní
vozík, celkem 82 cestujících
• Kapacitou baterie 411 kWh (KOKAM EVC BMS 2. Gen)
• Celovozová klimatizace cestujících s tepelným čerpadlem
• USB pro cestující
• Invalidní plošina
• Nerezové tyče
• Zatmavená čelní okna cestujících
• Sedadla cestujících s textilním čalouněním
• Vnitřní kamerový systém
• Couvací senzory + kamera
• Indikátory tlaku v pneu.
• Informační systém – panel přední / boční / zadní - BUS
• Odbavovací systém - MIKROELEKTRONIKA
Prostor pro řidiče
• Vyhřívané sedadlo řidiče ISRI
• Klimatizace řidiče
• Lednice
• Rádio
• Odkládací přihrádka pro osobní věci
• USB port
• Člení okno a boční okno plně vyhřívan
FOTOGALERIE NOVÝCH ELEKTROBUSŮ : zde
—————