09.12.2018 23:30

NOVÉ AUTOBUSY PRO FRÝDLANTSKO

Od 9.12.2018 se cestující ve Frýdlantě nad Ostravicí a okolních obcích mohou svézt novými nízkopodlažními autobusy s pohonem na CNG.

Stávající dopravce ČSAD Frýdek-Místek a.s. splnil úspěšně kritéria, podle kterých Moravskoslezský kraj postupně soutěží dopravce pro jednotlivé krajské oblasti, a stal se vítězem výběrového řízení pro Frýdlantsko. Příměstské linky zde bude zajišťovat dalších 10 let.

Všechny vozy jsou částečně nízkopodlažní, tedy s bezbariérovým přístupem, s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG), vybaveny jsou klimatizací, audiovizuálním informačním systémem i wifi připojením. Osazeny jsou novým odbavovacím zařízením, které umožňuje platbu jízdného bankovní kartou, zapojeny jsou rovněž do systému online sledování vozidel mpvnet, kdy cestující má možnost na stránkách koordinátora integrovaného dopravního systému kodis.cz zjistit přesnou polohu konkrétního autobusu v reálném čase. mpvnet.cz/odis/map

Na dopravní obslužnosti vysoutěžené oblasi Frýdlantsko se od začátku platnosti nových jízdních řádů podílí 13 stálých autobusů. 7 nových vozů Iveco Crossway LE 12M Natural Power a 6 vozidel SOR CNG 12. Tři autobusy SOR CNG 12 jsou záložní.

Iveco Crossway LE 12M Natural Power je částečně nízkopodlažní autobus s pohonem na CNG, který společnost IVECO BUS představila na konci roku 2017. Je poháněn motorem Iveco Cursor 9 CNG o objemu 8,7 litrů s maximálním výkonem 265 kW. Emisní normy EURO 6 je dosaženo poze technologií SCR (selektivní katalytická redukce). K dispozici je automatická převodovka Voith. Palivo je přiváděno z plynových zásobníků umístěných na sřeše vozu. Na rozdíl od většiny ostatních CNG autobusů je však střešní partie s plynovými lahvemi řešena jejich zapuštěním do konstrukce střechy vozu. Nevzniká tak poněkud nevzhledný "hrb". U Crosswaye Natural Power vystupuje box s lahvemi jen 70 mm nad hranu střechy, takže výška vozu je stejná jako u dieselové verze s klimatizací. Plynové lahve jsou 4, každá o objemu 315 litrů, což je postačující na dojezd až 600km. Zapuštění lahví do střechy se projevilo v interiéru, kde je oproti naftovému modelu snížen strop, avšak minimální výška uvniř zůstala identická.

Délka autobusu je 12 050 mm, šířka 2 550 mm, výška 3 210 mm.

Vůz v provedení pro ČSAD Frýdek-Místek a.s. je dvoudveřový, první i druhé dveře jsou dvoukřídlé, oboje o šířce 1 200 mm. Výklopná plošina je tradičně u druhých dveří, naproti nim je pak prostor pro invalidní vozík či kočárek. Ačkoliv vozidlo vychází z verze CITY, interiér odpovídá linkovému provedení (sedadla s vysokými opěradly, prostor pro zavazadla nad sedačkami v zadní části apod.), Laděn je do odstínů šedé, potahy sedadel jsou vyvedeny v tmavě zelené s motivy historických autobusů. Vnější olakování odpovídá korporátnímu schématu dopravce, tedy bílá barva s dolním zeleným pruhem po obvodu vozu. (Jeden z autobusů pak prozatím zůstává v bílém laku bez zeleného pruhu). Obsaditelnost je 43 sedících a až 48 stojících cestujících.

SOR CNG 12 je částečně nízkopodlažní dvoudveřový autobus s pohonem na CNG, který vyrábí společnost SOR Libchavy. Je poháněn motorem Iveco Cursor 8 CNG o objemu 7,8 litrů a max.výkonu 213 kW, emisní norma EURO 6. Převodovka je mechanická šestistupňová, typ ZF. Palivo je přiváděno ze 4 plynových lahví (káždá 315 l) umístěných pod krytem na střeše vozidla.

Délka autobusu je 11 790 mm, šířka 2 525 mm, výška 3 180 mm, šířka předních dveří je 800 mm, druhé dveře jsou široké 1 200 mm.

Vůz je vybaven mechanicky výklopnou plošinou, místem pro invalidní vozík či kočárek. Interiér je laděn do odstínů zelené a šedé, sedadla mají vysoká opěradla, vnější olakování odpovídá barevnému schématu dopravce. Obsaditelnost je 41 míst k sezení na pevných sedadlech + 2 místa k sezení na sklopných sedačkách, stojících cestujících může být až 25.

 

 

 

—————

Zpět