IVECO CROSSWAY LE LINE 12M (Euro VI)

Nová modelová řada autobusů je vyráběna od konce roku 2013 společností Iveco Bus. (Kromě typu Crossway zahrnuje plně nízkopodlažní Urbanway a dálkový autokar Magelys). Vedle nové technologie motorů emisní normy Euro 6 je typická modernizovaným vnitřním i vnějším designem charakterizovaným odvážným pojetím předního i zadního čela s prolisy pro světlomety využívající technologii LED a s velkým logem IVECO na přední masce (jednotné nyní pro všechny autobusy Iveco nového typu).

Stávající osvědčené motory Tector a Cursor Euro V EEV nahrazují nové verze motoru Tector 7 a Cursor 9 Euro VI, vyvinuté a patentované skupinou FPT Industrial. Vyznačují se vyšším zdvihovým objemem (u Tectoru došlo k navýšení z 5,9 na 6,7 litrů, u Cursoru ze 7,8 na 8,7 litrů), větším výkonem (Tector 235 kW, Cursor 265 kW) a vyšším točivým momentem s použitím nejnovější generace vstřikování Common Rail umístěného pod krytem hlavy válců. Toto exkluzivní řešení umožňuje výrazné snížení hluku uvnitř vozidla. S ohledem na plnění nařízení Euro VI využívají tyto motory technologii HI-eSCR (High Efficiency SCR), systém vysoce účinné selektivní katalytické redukce, jehož technologií dosahuje motor optimálního spalování a snižování emisí CO2 při zachování většího výkonu a vyššího točivého momentu. Čištění je plně zajišťováno procesem následné úpravy výfukových plynů za motorem při nízké tepelné zátěži filtru pevných částic, bez recirkulace výfukových plynů (EGR) a složitého turbodmychadla, což snižuje hmotnost a zvyšuje životnost motoru. Tato technologie je obzvláště vhodná pro autobusy a autokary s motory umístěnými vzadu, které mají vysoká omezení týkající se chlazení. Je také vhodná pro městské linky charakteristické nízkou cestovní rychlostí a častými zastávkami. Mezi další vylepšení patří modernizace a optimalizace převodovek a snížená hmotnost vozů.

Místo řidiče v autobusech Crossway Euro VI bylo vylepšeno prodloužením o 10 centimetrů: výsledek prodloužení předního převisu karoserie. Ergonomie prostoru řidiče byla dále zlepšena použitím nové palubní desky a sedadla řidiče otočného o 65 stupňů.

Crossway LE je nově vyráběn v délkových variantách 10,8, 12 a 13 metrů. Městská verze nese označení CITY, příměstská LINE.

Prvním vozem inovované řady Crossway LE LINE 12M  ve vozovém parku Transdev Slezsko a.s., provozovna Frýdek.Místek (tehdy ČSAD Frýdek-Místek a.s.) byl autobus pořízený na konci roku 2015. Vozidlo RZ 9T8 1243 je vyvedeno v korporátním laku dopravce (od 8/2018 CVR) a je vybaveno celovozovou klimatizací. Vnější informační panely jsou osazeny bílými LED diodami, které by měly být dobře viditelné i na přímém slunci.

Délka 12 050 mm, šířka 2 550 mm, výška s klimatizací 3 230 mm, rozvor 6 030 mm.

Šířka předních dveří 800 mm, středních 1 200 mm. Nástupní výška 320 mm (přední dveře), 330 mm (střední dveře).