SOR CNG 10,5

Meziměstský nízkopodlažní autobus SOR CNG 10,5 je dvounápravový dvoudveřový autobus s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) o délce 10 750 mm určený pro hromadnou přepravu osob na kratší až střední vzdálenosti v linkovém provozu vyráběný českým výrobcem autobusů SOR Libchavy.

První dveře jsou jednokřídlé o šřce 800 mm, druhé dvoukřídlé, široké 1200 mm, oboje blokovány při jízdě proti nežádoucímu otevření. Naproti druhým dveřím se nachází místo pro kočárek či invalidní vozík, využít lze zde i manuálně výklopnou plošinu pro bezbariérový výstup a nástup.

Pohonnou jednotku představuje řadový šestiválec TECTOR 6 CNG (F4GFE602A, výrobce FTP Industrial) o zdvihovém objemu 5 880 cm3 a výkonu 150 kW splňující emisní normu Euro VI. Palivo (CNG) se do motoru dostává ze čtyř zásobníků (každý o objemu 315 l) umístěných pod krytem na střeše vozidla.

Převodovka ZF je mechanická, šestistupňová, s retardérem VOITH.

Rozměry autobusu: délka - 10 750 mm, šířka - 2 525 mm, výška - 3 180 mm.

Hmotnost: 15 000 kg.

Max.rychlost:  100 km/hod.

Ve vozovém parku ČSAD Frýdek-Místek a.s. se nyní nacházejí tři vozy tohoto typu.

První dva autobusy RZ 9T8 2853 a 9T8 2854 byly zařazeny do provozu v červenci a srpnu roku 2016 ( 27.7. a 9.8.) Vyvedeny jsou v korporátních barvách dopravce, osazeny vnějšími i vnitřními informačními panely BUSTEC a odbavovacím systémem EM TEST.  Pojmou 35 sedících a až 44 stojících cestujících.

Třetí vozidlo SOR CNG 10,5 bylo dodáno v říjnu roku 2017. Od předchozí dodávky se však některými prvky odlišuje. Vybaven je např. celovozovou klimatizací, sedadla pro cestující mají zvýšené opěradlo, kromě klasického korporátního olakování je nyní navíc opatřen polepem s logy Moravskoslezského kraje apod. Obsaditelnost je 33 sedících a až 33 stojících cestujících.

Jako zajímavost je dobré doplnit, že se jedná o vůz, který byl do dubna 2016 ve vozovém parku ČSAD Havířov a.s. pod RZ 1TD 8435. V lednu 2016 došlo k požáru motorové části. Poté byl vůz odstaven a vrácen v dubnu téhož roku do SOR LIbchavy, kde byl opraven a po nové registraci dodán do ČSAD FM. Do provozu byl opět zařazen 19.10.2017.

 

Finanční náklady na jeden km jízdy jsou sice nižší než u dieselových vozů, cena elektrobusu ovšem až třikrát převyšuje cenu klasického naftového autobusu, proto je k navrácení investice potřeba adekvátně delší doby. Opodstatnění mají proto dotační tituly, jejichž prostřednictvím jsou vozidla financována. V případě MHD Hranice byl nákup realizován za přispění dotací z programu IROP (Integrovaný regionální operační program).

Více zde: https://csadfm.webnode.cz/news/a6-novych-elektrobusu-pro-mhd-hranice-bylo-predstaveno-na-dni-elektromobility/