IVECO MAGELYS

IVECO MAGELYS je dvounápravový turistický autobus určený pro dálkovou vnitrostátní i mezinárodní přepravu osob vyráběný společností Iveco Bus. Současný model navazuje na své úspěšné předchůdce (prototyp se jménem Magelys byl výrobcem představen poprvé v roce 2007). Je charakterizován nadčasovým designem s příjemnými oblými tvary a výraznými liniemi s originálními prvky. Například unikátní konstrukce střechy s širokými prosklenými oblouky poskytuje cestujícím dokonalý panoramatický výhled do okolí.

MAGELYS se vyznačuje prostorným a prosvětleným interiérem, je vybaven vyspělými technologiemi, vyniká komfortem pro cestující i řidiče, bezpečností a spojuje v sobě eleganci, moderní design a praktičnost. Všechny tyto aspekty vedly odborné novináře z 22 předních evropských časopisů zabývající se autobusovým odvětvím k udělení titulu "International Coach of the Year 2016" právě tomuto dálkovému autokaru.

Z použitých standardních či volitelných technických prvků a technologií jmenujme např. optimalizovaný tepelný komfort a jeho regulaci (střešní ventilace, integrovaná klimatizace, nezávislé topení),  již zmiňované prosklené střešní oblouky, palubní zařízení a služby pro zpříjemnění cesty (LCD obrazovky, elektrické zásuvky, USB přípojky, síť Wi-Fi), uplatnění LED osvětlení (interiér-řidič, cestující, exteriér-denní svícení, zadní blok světel, boční obrysová světla), praktický design umožňující snadnou přístupnost a údržbu (stejná přední a zdní světla na všech vozech Euro VI) apod.

Vysoká úroveň bezpečnosti pak zahrnuje nejmodernější prvky jako je AEBS (systém nouzového brzdění), LDWS (systém varování při opuštění jízdního pruhu-volitelná výbava), ACC (adaptivní tempomat-volitelná výbava), ESP (elektronický stabilizační systém), EBS (elektronický brzdný systém).

Magelys je vyráběn v délkových kategoriích 12,2 a 12,8 m, v delší variantě je k dispozici i provedení s rampou pro vozíčkáře a prostorem pro tělesně posižené osoby. Počet míst k sezení je variabilní podle přání zákazníka, maximum je 53 míst (verze 12,2 m), resp. 57 míst (verze 12,8 m).

Podle stupně výbavy rozlišujeme MAGELYS LINE - určený především pro linkovou dopravu, MAGELYS PRO - zaměřený na turistickou dopravu a MAGELYS LOUNGE - luxusní, nejlépe vybavená verze pro náročnou klientelu.

Pohonnou jednotku představuje naftový motor Iveco Cursor 9 Euro VI o objemu 8,7 litrů a výkonu 294 kW (400 HP), točivý moment činí 1700 Nm při 1200-1600 ot./min. Převodovka je mechanická šestistupňová ZF 6S 1911, na přání pak robotizovaná dvanáctistupňová ZF 12AS 2001. K dosažení emisní normy Euro VI využívá motor technologii vysoce účinné selektivní katalytické redukce (HI-eSCR), která byla vyvinuta přímo pro vozidla značky Iveco firmou FTP Industrial. Nebylo nutné použít systém EGR (recirkulace výfukových plynů), což snižuje hmotnost a zvyšuje životnost motoru.

Roměry autobusu - délka 12 200 mm ( delší verze 12 765 mm), šířka 2 550 mm, výška 3620 mm.

Ve vozovém parku ČSAD Frýdek-Místek a.s. se nachází jeden autobus tohoto typu. Vůz v délkové verzi 12,8 m a stupni výbavy PRO (RZ 1TJ 3399) vyjel poprvé do provozu 27.4.2018. Je vyveden v bílém laku s černým polepem s dolním zeleným okrajem po obvodu vozu, interiér je laděn do kombinací barev béžové, hnědé a šedé, záclonky na oknech jsou v barvě oranžové. Nalezneme zde 53 sedadel pro cestující + jedno místo pro průvodce. Autobus je vybaven robotizovanou převodovkou.