IRISBUS CITELIS 12M

IVECO Citelis 12M je model městského 100% nízkopodlažního autobusu, který byl koncernem Irisbus představen 31.března 2005. Je nástupcem úspěšného modelu Citybus (Renault Agora).  Vyroba probíhala původně pouze ve Francii (závod v Annonay) a v Itálii (oblast Valle Ufita) a do ČR se dovážely kompletní autobusy. V roce 2010 došlo k převedení výroby z italského závodu do společnosti Iveco Czech Republic ve Vysokém Mýtě. 

Citelis 12M je dvounápravový vůz se samonosnou karoserií. Ta je sešroubována z 6 panelů a z důvodu ochrany proti korozi prochází kataforetickou lázní. Autobus je 11990 mm dlouhý, 2500 mm široký, výška dosahuje hodnoty 2924 nebo 3040 mm (v případě vybavení klimatizací). V pravé bočnici jsou umístěny troje (u příměstské verze dvoje) dvoukřídlé dveře o šířce 1200 mm otevírající se dovnitř. U druhých dveří se nachází výklopná plošina pro vozíčkáře, naproti nim je pak místo pro invalidní vozík nebo kočárek. Nástupní výška činí 320 mm u prvních a 330 mm u druhých a třetích dveří. Celková obsaditelnost vozu je až 99 cestujících.

Plně nízkopodlažní vozidlo je poháněno motorem Iveco Cursor 8 o výkonu 180, případně 213 kW, emisní norma Euro 5, na přání i EEV. Převodovka je třírychlostní, automatická.

Kromě dvanáctimetrové verze Citelisu jsou vyráběny i varianty 10,5 a 18 m, ve druhém případě se jedná o vůz kloubový. Každý z typů se pak dále rozděluje na modifikaci městskou( troje dveře, resp.čtvery u délky 18m) a příměstskou (Citelis Line-dvoje, resp. troje dveře u Citelisu 18m). Podle použitého paliva pak rozlišujeme Citelis s pohonem Diesel, CNG (stlačený zemní plyn) a Citelis Hybrid s diesel-elektrickým pohonem.(ten pouze v délkové variantě 12 a 18m).

Na MHD Frýdek-Místek jezdí v současné době 9 kusů těchto vozů.  5T6 1944, 6T7 7623, 6T1 1247, 7T3 1092, 7T3 1094, 7T7 6741, 7T7 6742, 7T8 0534 a nejnověji 8T4 7423