SOR NSG 12

SOR NSG 12 je model celonízkopodlažního autobusu - s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) - určeného pro hromadnou přepravu osob v městském provozu.  Je vyráběn společností SOR Libchavy od roku 2020.  Vychází z nové typové řady NS (autor designu doc. Ing. arch. Patrik Kotas), která je kromě nejnovější plynové verze vyráběna i v elektrické a dieselové variantě.
 
Autobus je poháněn motorem FPT Industrial Cursor NG 8 - objem 7800 cm3, výkon 213 kW,  pohon na CNG,  emisní norma Euro VI.  Převodovka je automatická, typ ZF Ecolife
 
Rozměry vozidla: délka 12 000 mm, výška včetně plynových nádrží 3 287 mm, šířka 2 550 mm.
 
Autobusy jsou v třídveřovém provedení, dveře jsou dvoukřídlé s jednotnou šířkou 1200 mm,  ve výbavě vozidel nechybí celovozová klimatizace, 8 USB nabíjecích portů pro chytrá zařízení, vnější LED a vnitřní LCD informační panely či povelový přijímač pro nevidomé cestující. Obsaditelnost je 33 sedících a až 68 stojících cestujících. 16 sedaček je přístupných přímo z nízké podlahy (bez podest). Naproti prostředním dveřím se nachází místo pro kočárek či invalidní vozík.
 
Vozidla jsou vyvedena v laku s barevnou kombinací bílé a zelené, na bocích jsou opatřena polepem ve stylu jednotné vizuální identity města Frýdek-Místek využívající symbolu dvou vlnovek s doplňkovým grafickým rastrem v modrobílé barvě.
 
15 autobusů tohoto typu bylo do provozu zařazeno v průběhu července až září 2020. V listopadu 2022 přibyl do vozového parku šestnáctý SOR NSG 12, který byl pronajat od výrobce. Zůstal v bílém laku, sedačky vyvedeny v červené a modré barvě.  Vůz bal vrácen výrobci v prosinci 2023.
 
V prosinci 2023 byby zakoupeny dva nové vozy tohoto typu. Na rozdíl od stávajících vozidel SOR NSG jsou potahy sedaček v červené barvě, z dalších odlišností můžeme jmenovat např. zatmavená boční skla, Nová je ale zejména pohonná jednotka, kdy motor Cursor má větší objem-8710 cm3 (dříve 7800) a vyšší výkon-228 kW (oproti dřívějším 213 kW).
Na rozdíl od stávajících SORů NSG jsou potahy sedaček pro cestující již v nové korporátní barvě, tedy červené. Z dalších odlišností můžeme jmenovat například zatmavená boční skla. Nová je ale především pohonná jednotka, kdy motor Cursor má větší objem - 8710 cm3 (dříve 7800) a vyšší výkon - 228 kW (oproti dřívějším 213 kW). Převodovka je rovněž automatická.

Více zde: https://www.transdevfm.cz/news/dva-nove-autobusy-pro-mhd-frydek-mistek/