SOR NS 12 ELECTRIC

SOR NS 12 electric je třídveřový celonízkopodlažní elekrobus určený pro bezemisní přepravu osob v městském provozu, jehož sériová výroba byla zahájena na podzim 2017.

Je poháněn asynchronním, kapalinou chlazeným motorem TAM 1053 C6V o výkonu 160 kW, výrobce Pragoimex. Nachází se v zadní části karoserie a pohání zadní nápravu.

Baterie jsou lithium-iontové na bázi článků NMC (nikl-mangan-kobalt) s kapacitou 225 kWh, dojezd na jedno nabití je zhruba 180 km. Umístěny jsou na střeše v několika podélných boxech. Oproti předchozím modelům elektrobusů SOR se tak zvýšil vnitřní prostor pro cestující. Elektrovýzbroj pochází od firmy RAIL ELECTRONICS CZ.

Topení je nezávislé, naftové.

Elektrobus je 100% nízkopodlažní  a třídveřový (s jednotnou šířkou dveří 1200 mm) a pojme až 105 cestujících, míst k sezení je 33. Čtrnáct sedaček je pak přístupných přímo z nízké podlahy (bez podest).  Naproti prostředním dveřím se nachází místo pro kočárek či invalidní vozík. Délka vozu činí rovných 12 000 mm, šířka 2 550 mm a výška 3 150 mm. Rovor náprav 5 900 mm.

Polosamonosná konstrukce je zhotovena z ocelových profilů ošetřených antikorozní ochranou, boční opláštění tvoří plastové materiály a oplechování, okna se do karoserie vlepují.

Připomeňme, že autorem designu je doc. Ing. arch. Patrik Kotas.

Ve vozovém parku ČSAD Frýdek-Místek a.s. se nyní nacházejí dva elektrobusy tohoto typu. Jsou vyvedeny v tmavě zeleném metalickém laku s černým polepem zdůrazňujícím bezemisní provoz na bateriový pohon a s černobílou grafikou frýdeckého zámku, odstíny zelené jsou použity i v interiéru (potahy sedaček, přídržné tyče). Vozy reg.značek 1TL 5849 a 1TL 5850 dosud nejsou zařazeny do provozu.