IVECO CROSSWAY LE CITY 12M (inovovaná řada Euro VI)

Nová modelová řada autobusů je vyráběna od konce roku 2013 společností Iveco Bus. (Kromě typu Crossway zahrnuje plně nízkopodlažní Urbanway a dálkový autokar Magelys). Vedle nové technologie motorů emisní normy Euro 6 je typická modernizovaným vnitřním i vnějším designem charakterizovaným odvážným pojetím předního i zadního čela s prolisy pro světlomety využívající technologii LED a s velkým logem IVECO na přední masce (jednotné nyní pro všechny autobusy Iveco nového typu).

Stávající osvědčené motory Tector a Cursor Euro V EEV nahrazují nové verze motoru Tector 7 a Cursor 9 Euro VI, vyvinuté a patentované skupinou FPT Industrial. Vyznačují se vyšším zdvihovým objemem (u Tectoru došlo k navýšení z 5,9 na 6,7 litrů, u Cursoru ze 7,8 na 8,7 litrů), větším výkonem a vyšším točivým momentem s použitím nejnovější generace vstřikování Common Rail umístěného pod krytem hlavy válců. Toto exkluzivní řešení umožňuje výrazné snížení hluku uvnitř vozidla. S ohledem na plnění nařízení Euro VI využívají tyto motory technologii HI-eSCR (High Efficiency SCR), systém vysoce účinné selektivní katalytické redukce, jehož technologií dosahuje motor optimálního spalování a snižování emisí CO2 při zachování většího výkonu a vyššího točivého momentu. Čištění je plně zajišťováno procesem následné úpravy výfukových plynů za motorem při nízké tepelné zátěži filtru pevných částic, bez recirkulace výfukových plynů (EGR) a složitého turbodmychadla, což snižuje hmotnost a zvyšuje životnost motoru. Tato technologie je obzvláště vhodná pro autobusy a autokary s motory umístěnými vzadu, které mají vysoká omezení týkající se chlazení. Je také vhodná pro městské linky charakteristické nízkou cestovní rychlostí a častými zastávkami. Mezi další vylepšení patří modernizace a optimalizace převodovek a snížená hmotnost vozů.

Místo řidiče v autobusech Crossway Euro VI bylo vylepšeno prodloužením o 10 centimetrů: výsledek prodloužení předního převisu karoserie. Ergonomie prostoru řidiče byla dále zlepšena použitím nové palubní desky a sedadla řidiče otočného o 65 stupňů.

Crossway LE je nově vyráběn v délkových variantách 10,8, 12 a 13 metrů. Městská verze nese označení CITY, příměstská LINE.

Prvním vozem nové modelové řady ve vozovém parku Transdev Slezsko a.s., provozovna Frýdek-Místek, byl vůz Iveco Crossway LE 12M CITY RZ 8T4 7609. Jedná se zárověň o první vůz tohoto typu vyrobený ve Vysokém Mýtě, který byl předán zákazníkovi. Do provozu byl zařazen 12.ledna 2014.

Třídveřový autobus s automatickou převodovkou o délce 12 m s modernizovaným vnitřním i vnějším designem nabízí prostor pro 33 sedících a 72 stojících cestujících. Na přání zákazníka je autobus připraven přepravovat cestující na invalidním vozíku pomocí manuálně ovládané plošiny a prostoru naproti středním dveřím se zádržným systémem, opěrou zad, samonavíjecím pásem a sklopnou loketní opěrou. Pomocí kamerového systému může řidič sledovat pohyb u zadních dveří. Karoserie v zelené metalíze vkusně ladí s interiérem vozu, kde jsou odstíny zelené použity na potahových látkách sedadel, přídržných tyčích, madlech i mezistěnách. Praktické je i umístění vnějšího reproduktoru pro hlášení trasy autobusu na zastávkách. Ekologický autobus nabídne dopravci díky novému motoru Tector 7 Euro VI o objemu 6,7 litrů s výkonem 210 kW větší výkon a nižší spotřebu paliva (oproti Euro V). Řešení odhlučnění motorového prostoru výrazně zlepšilo pohodlí řidiče i cestujících. Ve srovnání s předchozí generací motorů dochází ke snížení hluku v interiéru až o 50%.

Další dva vozy tohoto typu byly zakoupeny na konci roku 2014. Jedná se o vozy 9T2 4031 a 9T2 4032, které jsou již vyvedeny ve standardním bílozeleném lakování.