IVECO CROSSWAY LE LINE 10.8M (inovovaná řada Euro VI)

Nová modelová řada autobusů je vyráběna od konce roku 2013 společností Iveco Bus. (Kromě typu Crossway zahrnuje plně nízkopodlažní Urbanway a dálkový autokar Magelys). Vedle nové technologie motorů emisní normy Euro 6 je typická modernizovaným vnitřním i vnějším designem charakterizovaným odvážným pojetím předního i zadního čela s prolisy pro světlomety využívající technologii LED a s velkým logem IVECO na přední masce (jednotné nyní pro všechny autobusy Iveco nového typu).

Stávající osvědčené motory Tector a Cursor Euro V EEV nahrazují nové verze motoru Tector 7 a Cursor 9 Euro VI, vyvinuté a patentované skupinou FPT Industrial. Vyznačují se vyšším zdvihovým objemem (u Tectoru došlo k navýšení z 5,9 na 6,7 litrů, u Cursoru ze 7,8 na 8,7 litrů), větším výkonem (Tector 235 kW, Cursor 265 kW) a vyšším točivým momentem s použitím nejnovější generace vstřikování Common Rail umístěného pod krytem hlavy válců. Toto exkluzivní řešení umožňuje výrazné snížení hluku uvnitř vozidla. S ohledem na plnění nařízení Euro VI využívají tyto motory technologii HI-eSCR (High Efficiency SCR), systém vysoce účinné selektivní katalytické redukce, jehož technologií dosahuje motor optimálního spalování a snižování emisí CO2 při zachování většího výkonu a vyššího točivého momentu. Čištění je plně zajišťováno procesem následné úpravy výfukových plynů za motorem při nízké tepelné zátěži filtru pevných částic, bez recirkulace výfukových plynů (EGR) a složitého turbodmychadla, což snižuje hmotnost a zvyšuje životnost motoru. Tato technologie je obzvláště vhodná pro autobusy a autokary s motory umístěnými vzadu, které mají vysoká omezení týkající se chlazení. Je také vhodná pro městské linky charakteristické nízkou cestovní rychlostí a častými zastávkami. Mezi další vylepšení patří modernizace a optimalizace převodovek a snížená hmotnost vozů.

Místo řidiče v autobusech Crossway Euro VI bylo vylepšeno prodloužením o 10 centimetrů: výsledek prodloužení předního převisu karoserie. Ergonomie prostoru řidiče byla dále zlepšena použitím nové palubní desky a sedadla řidiče otočného o 65 stupňů.

Crossway LE je nově vyráběn v délkových variantách 10,8, 12 a 13 metrů. Městská verze nese označení CITY, příměstská LINE.

Prvními vozy inovované řady Crossway LE LINE 10.8M ve vozovém parku ČSAD Frýdek-Místek a.s. jsou tři autobusy pořízené dopravcem na konci roku 2014. Vozidla s registračními značkami 8T4 9113, 8T4 9114 a 8T4 9115 jsou vyvedeny ve standardním bílozeleném korporátním laku a pojmou 35 sedících a až 39 stojících cestujících.

Na konci roku 2015 pak byly zakoupeny další 3 autobusy tohoto typu. Na rozdíl od vozidel z předešlého roku mají nový design potahů sedaček pro cestující, jsou vybaveny celovozovou klimatizací a informační panely jsou osazeny bílými LED diodami (ve vozech z roku 2014 jsou diody zelené), které by měly být lépe viditelné i na přímém slunci. (RZ 9T8 1240, 9T8 1241 a 9T8 1242).

Délka 10 845 mm, šířka 2 550 mm, výška 3 140 mm (bez klimatizace) nebo 3 230 mm (s klimatizací), rozvor 4 825 mm.

šířka předních dveří 800 mm, středních 1 200 mm. Nástupní výška 320 mm (přední dveře), 330 mm (střední dveře).